• Marleen Regterschot

De belangen van een goede werksfeer, en hoe creëer je deze?

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, een goede en gastvrije werksfeer creëren op de werkvloer. De werksfeer in iedere organisatie is van groot belang niet alleen om positiviteit te creëren in het bedrijf maar ook om de productiviteit op peil te houden. Daarnaast werpt een goede en gastvrije werksfeer ook op een lange termijn zijn vruchten af. Maar wat zijn de gevolgen nu eigenlijk van een negatieve werksfeer en hoe creëer je een positieve en gastvrije sfeer in een organisatie?


De relatie tussen medewerkers blijkt de belangrijkste bepalende factor voor geluk op de werkvloer onder de Nederlandse werknemers (Hamburger, 2011). Het welzijn op het werk draagt zelfs mee in het algemene geluk van mensen (Peccei, 2004; Renee Baptiste, 2008). Echter is een negatieve werksfeer nog veel voorkomend in Nederland. De gevolgen hiervan zijn vaak zorgelijk. Conflicten op de werkvloer resulteren namelijk vaak in een vijandige setting in een team. Uiteindelijk resulteert het in ziekteverzuim, dit blijkt uit het onderzoek van TNO (2014). Het kwetsen van mensen en misverstanden ontstaan vaak snel op de werkvloer, ook vanwege de diversiteit waaruit een team bestaat. Hierbij is het erg belangrijk om de relaties gezond te houden. En tegelijkertijd is het van belang om op een constructieve manier met elkaar om te gaan. Een conflict zal dus eigenlijk moeten worden omgezet naar iets positiefs.


De kracht van een organisatie is het teamverband. Samenwerking is hierbij essentieel en daarbij kunnen conflicten op de werkvloer niet worden voorkomen. Ieder mens is verschillend en ieder mens heeft hierdoor zijn eigen mening. Het samenwerkingsverband in een team is cruciaal maar hoe verbind de organisatie de verschillende personen en meningen met elkaar?

Het ontplooien van een goed teamverband en een fijne werksfeer start vanaf moment één, de dag waarop uw toekomstige werknemer kennismaakt met uw bedrijf.


Het is niet alleen het eerste moment; het is ook het belangrijkste moment van de gehele levensloop van medewerkers in een organisatie. Het uitstralen van positiviteit, waardering en erkenning is hierin cruciaal. Deze kenmerken zijn vergelijkbaar met het Maslow model van psycholoog Maslow (1908-1970) waarin de kenmerken zijn te zien wat een mens gelukkig maakt; lichamelijke behoeften, veiligheid en zekerheid, behoefte aan contact, waardering en erkenning en als laatste zelfontplooiing. Dit zijn overeenkomende kenmerken die voor een ieder herkenbaar zijn. Dit maakt de binding tussen de verschillende type mens. Wanneer een organisatie beschikt over de kunde om deze kenmerken tot stand te brengen bij iedere werknemer dan is de uiteindelijke doelstelling volbracht; een goede en gastvrije werksfeer!


Maar hoe voldoe je aan deze kenmerken? Wees oprecht, betrouwbaar en straal positiviteit uit naar de medewerker. Toon daarnaast de waardering voor wat zij voor de organisatie doen en creëer een teamverband, één team, één taak!


Als Interim facility,- & hospitality manager is ons belangrijkste doel de gastvrijheid terugbrengen in een organisatie en daarmee een positieve en gastvrije werksfeer creëren. De oorzaken van een negatieve werksfeer zijn op een langere termijn zeer risicovol. Daarom is het van groot belang om tijd en energie te steken in het creëren van een positieve en gastvrije werksfeer. Dit voorkomt vervelende oorzaken zowel voor de medewerker als de organisatie en helpt bij het bouwen aan een fantastische werkplek.


58 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven