• Marleen Regterschot

Interview facilitair management in de zorg

Beginjaren 80 werd facilitair management in de zorg ontdekt doordat er steeds hardere eisen werden gesteld aan het primaire en secundaire proces. Gedurende de jaren hierna is facilitair management steeds belangrijker geworden in de zorg. Wij als ondersteuner op het gebied van de facilitaire dienstverlening nemen u graag mee in onze themamaand; ‘facilitair management in de zorg’. Hiermee willen wij u een inkijkje geven in het ontstaan en de belangen van facilitair management en hopen wij u met onze tips, inspiratie te geven om naast de processen ook het belang van gastvrijheid mee te geven.


Om een beter inzicht te krijgen in het perspectief vanuit medewerkers in de zorg gericht op facilitair management hebben wij onze collega Loes Sauer geïnterviewd. Loes heeft gedurende haar loopbaan bij PART zorg enkele maanden een facilitair team in een ziekenhuis aangestuurd. Hierbij heeft Loes kennisgemaakt, vanuit een zorgachtergrond, met de facilitaire dienstverlening. Daarnaast heeft Loes op dit moment een opdracht bij HOZO, een ouderenzorgorganisatie in Hillegom. Zij is hier aan de slag als coördinator van de thuiszorg en huishouding en als projectleider ontwikkeling volledig pakket thuis (vpt).

Tijdens dit project is Loes nauw betrokken bij de facilitaire dienstverlening. De ervaringen die zij heeft opgedaan in en met de facilitaire dienstverlening neemt ze mee in haar projecten en wij zijn erg benieuwd wat dit voor haar betekent.


Hoe is de facilitaire dienstverlening geregeld binnen je huidige opdracht bij HOZO?


Loes vertelt ons dat het haar erg fascineert hoe de facilitaire dienstverlening binnen HOZO de cliënt op nr. 1 zet, bijvoorbeeld met de opzet van de maaltijddienst binnen deze organisatie. Loes geeft aan: “Zelf probeer ik dit ook altijd mee te nemen in mijn werkzaamheden, bij bijvoorbeeld het opstellen en implementeren van nieuwe processen. Ik zet de cliënt op nr. 1 en ga bij mijzelf na wat we kunnen verbeteren om een nieuw proces zo aangenaam mogelijk te maken voor de cliënt. Het gaat tenslotte om het geven van een fijn en prettig gevoel en het welzijn van een persoon waar je het voor doet.”


Wij zijn erg benieuwd wat jou zo fascineert op dit vakgebied na je ervaring in het ziekenhuis als teamleider facilitair?


Loes legt uit: “De positieve invloed die je kan hebben bij mensen door het regelen van kleine dingen. Ook vind ik het fantastisch om te zien hoe trots de medewerkers in de facilitaire dienst verlening zijn op hun werk. Tijdens hun werkzaamheden waren zij zich erg bewust over het belang van een gastvrije houding tegenover de patiënt. Daarnaast vonden de medewerkers het ook erg leuk dat ik met ze meeliep. Dit deed ik vooral om inzicht te krijgen in hun werkzaamheden en hoe we deze efficiënter zouden kunnen inrichten. Door mee te lopen heb ik gezien wat voor een impact hun werk heeft op het welzijn van de patiënt. Ook heb ik kunnen zien en horen wat de medewerkers nodig hebben om hun werk beter te kunnen uitvoeren en hoe zij zichzelf willen ontwikkelen. Je bent eigenlijk als facilitair medewerker het spil in het web in een zorgorganisatie. ”


Door de ervaring van Loes in het aansturen van een facilitair team zijn wij ook erg benieuwd naar haar bevindingen over With Care hospitality.


"Het gedeelte, het vooropstellen van een cliënt en de inbreng van gastvrijheid betekent veel in een organisatie. Doordat With Care hier haar focus op legt, brengt dit een andere invalshoek dan wanneer je je alleen focust op de processen.

In de facilitaire dienstverlening zie je ook veel van andere afdelingen en hen werkwijzes. Door het invoeren van enkele aanpassingen, gebaseerd op het vooropstellen van een cliënt, kan dit vaak al veel betekenen binnen een organisatie. Door de ervaringen van With Care medewerkers in de hospitality industrie kunnen deze aanpassingen goed worden onderbouwd om niet het proces maar de cliënt voor op te stellen.





Welke verbeteringen vindt je belangrijk voor de toekomst van facilitair management?


Loes heeft enkele maanden als facilitaire medewerker ervaringen opgedaan en hierna ook bij opvolgende projecten te maken gehad met de facilitaire afdelingen. Loes vertelt ons dat binnen de zorgorganisaties de facilitaire dienstverlening nog beter kan worden verweven in de organisatie. “De zorg staat centraal in zorgorganisaties en dat moet ook zo blijven, maar de facilitaire dienstverlening kan een belangrijke rol spelen in het welzijn van de patiënt of cliënt. Bijvoorbeeld het ontvangst in een ziekenhuis of het eten op de afdelingen. Hierin kan de facilitaire dienstverlening een belangrijk steentje bijdragen aan het welbevinden van de cliënt. Daarnaast vind ik dat je als leidinggevende binnen een facilitaire afdeling je medewerkers moet meenemen in de verbeteringen en het bepalen van de beste aanpak. De medewerkers gaan het namelijk in de praktijk uitvoeren en zij zijn de ervaringsdeskundigen in hun vak.”


Tenslotte zijn wij erg benieuwd wat er is veranderd in de visie die je had en nu hebt over de facilitaire dienstverlening?


“Ik was me er niet zo van bewust dat je als facilitair medewerker een spil in het web bent in een organisatie. De facilitaire medewerkers vervullen een belangrijke rol naar zowel de cliënten als de bezoekers en de medewerkers. Kortom, naast het leveren van kwalitatief goede zorg, is ook gastvrijheid belangrijk en het vooropstellen van de cliënt.


Aldus Loes: “Gastvrijheid is belangrijk voor een mens, je kan hierdoor iemands dag maken door gewoon vriendelijk te zijn en net even extra aandacht te geven aan iemand.”


78 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven