top of page
  • Anna van Egmond

Artificial Intelligence in de gastvrijheidsbranche

Bijgewerkt op: 7 dagen geleden

De afgelopen jaren heeft de opkomst van Artificial Intelligence (AI) het dagelijks leven ingrijpend veranderd. De systemen van AI hebben een capaciteit om te helpen bij het oplossen en verbeteren van problemen. Op dit moment wordt AI gebruikt in verschillende branches, zoals in de gezondheidszorg, financiële-, transport- en de handelssector. Voorbeelden van AI die in het dagelijks leven terugkomen zijn virtuele assistenten, denk hierbij aan Siri of de online customer support, een geautomatiseerde gesprekspartner die wordt aangestuurd door AI. Ook de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, Tesla’s autopilot-functie wordt op dit moment al gebruikt op de weg. Bovendien zijn de persoonlijke suggesties op bijvoorbeeld Netflix of binnen Spotify ook aangestuurd door AI.


AI heeft ook een enorme impact op de gastvrijheidsbranche, dit met name op het gebied van automatisering en efficiëntie. De gastvrijheidsbranche draait om menselijke interactie en contact, bepaalde vaardigheden zijn daarvoor essentieel. Denk daarbij aan: empathisch vermogen, communicatie en klantgerichtheid. De kern van gastvrijheid is het creëren van een positieve en onvergetelijke ervaring voor de gasten. Hoewel de opkomst van AI verschillende mogelijkheden biedt, zijn er ook uitdagingen; het verschil tussen menselijke interactie en de vaardigheden die AI beheerst blijft groot. Daarnaast zijn er uitdagingen op het gebied van privacy, ethiek en verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk dat AI op een verantwoorde en ethische manier wordt ontwikkeld om te zorgen dat de voordelen van het systeem kunnen worden gebruikt zonder gevolgen.


Mogelijk zou een AI-systeem een bestelling van een gast op kunnen nemen of een kamerboeking kunnen verwerken, maar het kan niet het menselijke contact verwezenlijken dat juist zo belangrijk is in deze branche. Op dit moment zijn er enkele hotelketens die gebruik maken van AI. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van runner.ai om de afhandeling van verzoeken volledig te automatiseren. Met deze app wordt er makkelijk gecommuniceerd met gasten door middel van een chatbot. Hier kunnen reserveringen worden bevestigd, de vragen van gasten beantwoordt en er worden gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan aan de gast.


Ondanks al deze ontwikkelingen, draait het in de gastvrijheidsbranche uiteindelijk om menselijke interactie en het creëren van een positieve ervaring voor de gasten. Gasten komen naar restaurants, hotels en andere locaties om zich te kunnen ontspannen en zich welkom te voelen. Denk hierbij aan een vriendelijke lach bij binnenkomst, een persoonlijk woord of een helpende hand kan het verschil maken voor de ervaring van de gasten


Kortom, de soft skills van de mens blijven dus onmisbaar binnen de gastvrijheidsbranche. De AI-systemen zouden kunnen helpen bij verschillende taken, echter kunnen ze niet het menselijke contact vervangen. Voor bedrijven is het belangrijk te blijven investeren in de soft skills van hun werknemers, om zo de beste service en ervaringen te kunnen bieden.


Anna van Egmond


Interim facility- & hospitality manager


With Care Hospitality



58 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page