top of page
  • Melvin Kasper

Het belang van soft skills

Hard skills versus soft skills. Steeds vaker komen deze begrippen aan bod tijdens onze sollicitatie- en intakegesprekken. Welke van deze vaardigheden is nou belangrijker? Hoe kan men deze skill ontwikkelen en waar ligt überhaupt de grens? In deze blog neem ik je mee.


Waar ligt de grens?

Het is een nogal een grijs gebied die we betreden, een concrete grens tussen hard- en soft skills is lastig te vinden. Hard skills worden geassocieerd met meetbare en technische vaardigheden. Opvallend vaak wordt hier programmeren genoemd (daar kom ik nog op terug) maar denk ook aan rijvaardigheid, Spaans leren spreken en marketing.


Softskills zijn vaak meer interpersoonlijk en minder meetbaar. Communicatieve vaardigheden, zelfmanagement en creativiteit zijn echte soft skills. Hoewel… het beheersen van Spaans is toch echt een communicatieve vaardigheid. Daar begint de grensvervaging al.


Binnen de soft skills kunnen wij in ieder geval een aardige tweedeling te maken. Aan de ene zijde zetten wij persoonlijkheidskenmerken zoals stressbestendigheid, creativiteit, oplossingsgerichtheid; en aan de andere zijde vaardigheden, zoals communicatie, zelfmanagement, gestructureerd denken.


Bijleren of ontwikkelen, in hoeverre kan dat?

De eerste van deze twee is meer ingebakken in het karakter (of dat ‘ nature’ of ‘ nurture’ is laten wij even buiten beschouwing), waar het tweede meer aangeleerd wordt. Hoewel, de term aanleren is op softskills niet echt van toepassing, misschien is ontwikkeld trouwens een betere woordkeuze.

Hard skills worden opgedaan tijdens een opleiding, toetsingsmomenten en diploma’s. Het verkrijgen van soft skills is in het algemeen ingewikkelder en komt meer met ervaring en vooral met reflectie. Soft skills leer je niet aan, die moet je ontwikkelen.


In mijn jaren als horeca-ondernemer selecteerde ik mijn personeel al op soft skills, hoewel ik op mijn 21e minder nauwkeurig kon uitleggen waar ik op doelde. ‘Ik zoek medewerkers met de juiste mentaliteit, enthousiasme en een wil om te leren. De rest leren ze wel bij!’ Hard skills, die kon ik ze wel aanleren, maar soft skills; zie zijn maar moeilijk aan te leren.


Ze zijn ook moeilijk af te leren trouwens. In het domein van persoonlijkheidskenmerken zitten ook eigenschappen die je liever uit je systeem zou ontwikkelen. Voor iedereen die wel eens met de mindere kwaliteiten van hun wederhelft botst is het herkenbaar hoe lastig dit te veranderen is. En dan de hamvraag: kan dat überhaupt?

Met het schrijven van deze alinea kijk ik naar een boete voor te snel rijden die (weer) voor me ligt…


Vooruitgang is wel degelijk mogelijk!

Met een sterke discipline is het mogelijk om goede gewoontes aan te leren die erg veel op karaktereigenschappen lijken. Standaard een half uur eerder vertrekken, nooit een mail doorschuiven naar maandag en altijd tot tien tellen voor je op een scherpe mail van een collega reageert. Worden die gewoonten op den duur karaktereigenschappen? In beide gevallen zijn het soft skills die te ontwikkelen zijn.


En dat is de moeite waard. Soft skills leiden tot succes en worden door recruiters, werkgevers en opdrachtgevers steeds meer gevraagd. Het is cruciaal om op een goede manier samen te werken en om die harde skills toe te kunnen passen.


Het belang van soft skills

Ook in vakgebieden die oorspronkelijk een grote focus hebben op hard skills, zoals het bovengenoemde programmeren, worden soft skills steeds belangrijker. Buiten lijnfuncties wordt in toenemende mate met projectteams gewerkt. Tijdelijke teams, opgebouwd uit collega’s uit allerlei verschillende werkvelden. Precies daar zijn die soft skills van groot belang.


Wij werken voor onze opdrachtgevers vaak als Project Managers, of als onderdeel van een Project Team. Daarom onze interesse in die soft skills en daarom onze gezamenlijke achtergrond in Hospitality en Facility Management. Project teams, peer-to-peer presentaties en Case Based Learning, dat is er bij ons met de paplepel in gegoten.


Maar soft skills zijn niet alles

Dat ontslaat ons overigens niet van het aanleren van cruciale hard skills. Net als mijn eerste horecapersoneel hebben ook wij opleiding en trainingen gevolgd en dit doen we doorlopend naast onze opdrachten.


De valkuil bestaat dat gebrekkige hard skills met soft skills worden verbloemd of juist gecompenseerd. Wat mij betreft kan dat compenseren überhaupt niet trouwens…

Hoe mooi die ingenieur die brug ook kan presenteren; als de berekening niet klopt, rijdt niemand met hem mee naar de overkant.




Melvin Kasper

Interim facility,- & hospitality manage

With Care hospitality

24 weergaven
bottom of page