top of page
  • Foto van schrijverFleur Kevelam

Maak jouw organisatie vandaag nog gastvrijer!

Bijgewerkt op: 17 apr.


Hoe gastvrij is jouw organisatie?


Binnen je eigen organisatie is het makkelijk. Zonder na te denken, loop je via het koffiezetapparaat naar je bureau. Een dagelijkse gewoonte. Maar als je eens terugdenkt, hoe was dat de allereerste keer? Hoe beleefde je die dag de ontvangst en wat is er in de tussentijd veranderd? Lopen collega’s en bezoekers ook zo gemakkelijk naar binnen als jij?


Ik daag je uit om je schoenen te verwisselen voor die van de bezoekers. Loop naar buiten en beleef jouw entree vanuit het perspectief van jouw gast, klant, patiënt of wie jou ook maar komt bezoeken. Voelt dat anders?


Hoe zou jij ontvangen willen worden?


Gastvrijheid begint al op de website. Vanzelfsprekend worden er openingstijden aangegeven en ook de meest geschikte parkeerplek. Vanaf dit moment start de reis als gast binnen jouw organisatie. Beeld je bijvoorbeeld in dat je als gast binnenkomt in de organisatie. Is het dan duidelijk waar de ingang van het gebouw is, worden de toiletten duidelijk aangegeven en is er een warm welkom door een receptionist?


En dit is nog maar het begin van het bezoek. Een kleine reis met een grote impact, want de eerste indruk kun je nooit meer over doen.


Wellicht denk je nu: “Ik heb een goede parkeerplaats, duidelijke bewegwijzering en een vriendelijke receptionist.” Toch is er altijd ruimte voor verbetering.


5 tips om jouw organisatie vandaag nog gastvrijer te maken:


Warmte

Niet alleen de ruimte, maar ook de ontvangst zal warm moeten aanvoelen om het juiste gevoel te creëren. Het geven van een glimlach en een warme kop koffie zijn een goed begin.


Herkenning

Hoe mooi is het als iemand binnenkomt en direct wordt herkend. Zorg ervoor dat elke medewerker weet welke bezoekers er op een dag worden verwacht en waar ze eventueel aan kunnen worden herkend. Iedereen wil herkend en erkend worden, behandel iedere bezoeker dan ook als jouw eigen VIP.


Schoon toilet

Helaas is een schoon toilet nog niet overal vanzelfsprekend. Toch is er bewezen dat mensen zich meer op hun gemak voelen als ze weten dat er een schoon toilet is. Zo blijkt zelfs dat gasten in een restaurant eerder geneigd zijn om een dessert te bestellen als ze weten dat het toilet schoon is. En niet alleen hygiëne, ook het sfeervol maken van het toilet helpt mee. Een gezellig kaarsje, een plant en een frisse geur doen wonderen.


Welk product of dienst je nu verkoopt of welke service je ook levert, ik weet zeker dat jij een belangrijk moment niet wil laten afhangen van het kleinste kamertje.


Investeer in je medewerkers en collega’s

Het lijkt misschien logisch, maar helaas worden de belangrijkste spelers van het bedrijf meer dan eens vergeten. Investeren doe je niet alleen in salaris, investeer in waardering en aandacht. Salaris is hier een onderdeel van, maar denk bijvoorbeeld aan opleidingsmogelijkheden, voorzieningen en het tonen van oprechte interesse. Ook je medewerkers willen gezien worden.


Blijf outside de box denken

Luister naar de wensen en behoeftes van jouw gast en leer ze kennen. Onthoud dit en kom hier later op een verrassende wijze op terug. Verrassingen worden gewaardeerd, zorgen ervoor dat je nooit vergeten wordt en leiden tot onbetaalbare promotie. Hiermee creëer je het wauw-effect, wat naast een tevreden klant zorgt voor een service waar de klant niet uitgesproken over raakt.


Vijf simpele dingen die je vandaag al kunt implementeren in jouw organisatie. Maar natuurlijk gaat gastvrijheid verder dan deze vijf punten. Wil je meer weten over hoe jij het gastvrijheidsbeleid in jouw organisatie kunt verbeteren of ben je nieuwsgierig wat gastvrijheid voor jou kan betekenen? Sla onze menukaart eens open.


Fleur Kevelam

Interim facility,- & hospitality manager

With Care hospitality

63 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page