• Renko de Vries

Duurzaam mobiliteitsbeleid

We komen het in ons eigen werk tegen, steeds meer werkgevers maken werk van een flexibel en duurzaam mobiliteitsbeleid. COVID-19 en de veranderende spelregels door het klimaatakkoord heeft ervoor gezorgd dat we mobiliteit steeds efficiënter willen inrichten. In dit artikel neem ik je mee in een aantal trends die u kunt gebruiken om uw mobiliteitsplan verder te verduurzamen.


1. Opkomst reiskostenvergoeding op dagbasis.

Met het gedwongen thuiswerken door COVID-19 kwam de vaste reiskostenvergoeding onder druk te staan. De belastingdienst kneep voorlopig nog een oogje toe, maar inmiddels zijn fiscale regels voor 2022 duidelijk. Waar vroeger vrijwel iedere werkgever een vaste reiskostenvergoeding per maand verstrekte, gaan nu steeds meer werkgevers over tot een vergoeding per dag, op basis van werkelijk gemaakte ritten. Zo denken steeds meer werkgevers aan een hogere vergoeding voor gemaakte fiets kilometers, om werknemers te stimuleren om op de fiets te komen.


2. Kiezen van een mobiliteitsprovider

Steeds meer mensen werken en leven in de stad. Hierdoor komt beschikbare parkeerruimte steeds meer onder druk te staan. Het bezitten van een (lease) auto is steeds minder vanzelfsprekend; fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit bieden een oplossing. Om dit goed te regelen, zonder dat de administratieve lasten voor werknemers en werkgevers toeneemt, zien we steeds vaker dat een mobiliteitsprovider thuis hoort in een goed afgestemd mobiliteitsplan.


3. Overstappen naar elektrische auto’s

In de afgelopen tijd merken wij het steeds vaker, tijdens onze opdrachten als interim-manager wordt er vaak gesproken over het verder verduurzamen van het wagenpark. In het klimaatakkoord zijn ze duidelijk, de CO2-uitstoot per werknemer moet omlaag. Hierdoor is het verder verkleinen (van fossiele auto’s) en verduurzamen van het wagenpark hard nodig. Echter is het dan ook slim om zelf in oplaadpalen te investeren, aangezien er op dit moment te weinig zijn.


4. E-bikes

U ziet het steeds vaker voorkomen, werkgevers die in hun vacature een fietsplan bieden voor de werknemer. Dit houdt in dat de werknemer tegen een korting een eigen e-bike kan aanschaffen. Dit kan een handige voorwaarde zijn voor werknemers die in hun eigen stad werken. Het is namelijk bewezen dat werknemers op een ‘normale’ fiets maximaal 8 km reizen voor werk, terwijl de reisbereidheid per e-bike bijna het dubbele is, namelijk zo’n 15 km. Voor werkgevers biedt dat nieuwe mogelijkheden. Met een stimuleringsbeleid kunnen mensen gemotiveerd worden om voor kortere afstanden de fiets te pakken in plaats van de auto. Aantrekkelijk, want medewerkers die fietsen blijven langer fit.


Bovenstaande trends kunt u goed toepassen als u het huidige mobiliteitsplan van uw werknemers wilt herzien. Door goed na te gaan welke verkeersbewegingen uw werknemers maakt, kunt u voor eenieder een eigen mobiliteitsplan maken. Met de nieuwe regels in 2022 is het belangrijk om goed te kijken naar de huidige situatie. Wat wil je bereiken en waarom? Ons advies? Om tot een goed mobiliteitsplan te komen, is het verstandig om een steekproef uit te voeren in alle lagen van uw onderneming.



Succes met het behalen van uw duurzaamheidsambities!


28 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven