Community management is een hot topic mede door alle Corona perikelen en het huidige personeelstekort. De verbinding met collega’s en het gevoel voor betrokkenheid lijkt te verdwijnen door de vele online meetings. Maar wat is een community eigenlijk en wat voor voordelen heeft dat voor een Facility Manager?
Wat is een community?
Een community is een groep van mensen die een aantal gemeenschappelijke delers hebben, denk o.a. aan hobbies, functiegroep, ambities. Binnen een organisatie of pand heb je verschillende soorten communities. De vakvereniging voor community managers erkent hierin zes verschillende communities:
Community of circumstance
Groep mensen die levensomstandigheden met elkaar delen zoals hubs voor co-living, co-working en co-housing.
Community of purpose
Groep mensen die hetzelfde doel verwezenlijkt
Community of place
Groep mensen die op dezelfde plek wonen, werken of op bezoek zijn.
Community of interest
Groep mensen met eenzelfde passie of interesse.
Community of action
Een groep mensen die samen samen strijden voor verandering.
Community of practice
Groep mensen die een ambacht met elkaar delen.
Waarom zou je een community bouwen?
De belangrijkste voordelen van een community zijn: medewerkers kunnen van elkaar leren, delen hun kennis en voelen zich steeds meer thuis in zijn of haar omgeving. Hierdoor ontstaat eigenaarschap, verantwoordelijkheid en loyaliteit. Ze worden een ambassadeur van de organisatie wat ervoor zorgt dat jouw organisatie gemakkelijker jong talent aantrekt. Een voorwaarde om communities binnen je pand te laten floreren is dat zij invloed kunnen uitoefenen over de fysieke omgeving, maar ook over communicatiemiddelen die ze kunnen inzetten om de communities te kunnen onderhouden. Jij als Facility Manager neemt hierin een essentiële rol om dit verder te coördineren en te structureren op basis van de input van een community.
Hoe bouw je een community?
De eerste stap voor de Facility Manager is het herkennen en inventariseren van verschillende soorten communities en haar natuurlijke leiders. Veel communities in een organisatie zijn al ontstaan, zonder dat er enige regie van bovenaf heeft plaatsgevonden. De bestaande communities bestaan vaak uit meerdere mensen verspreid over het hele bedrijf.
Zodra je als Facility Manager de meeste communities in kaart hebt gebracht, kun je voor een organisatie bepalen welke communities strategische waarde hebben. Denk o.a. aan groepen die vaak sporten met elkaar of groepen waarin medewerkers gezamenlijk met elkaar activiteiten ondernemen. Je kan zelf ook een community starten waarin medewerkers bijvoorbeeld gaan meedenken over de huisvestingsproblemen waar je als Facility Manager tegenaan loopt. Het doel hiervan is in ieder geval communities te selecteren die waarde gaan toevoegen aan de organisatie maar ook aan je (toekomstige) werknemers.
Als je alle communities in kaart hebt gebracht, inclusief haar leiders, is het belangrijk om een strategie op te stellen. Deze strategie stel je op in samenwerking met HR en de desbetreffende communities. Om een community te bouwen en te onderhouden heb je juist deze leiders hard nodig, zij zijn net zoals de facility manager initiators van activiteiten en evenementen. Kortom, zij zijn de first adopters van de community strategie.
Welke vaardigheden vraagt dit van de Facility Manager?
Het is aan de facility manager om de community vorm te geven. Maar welke vaardigheden moet hij of zij eigenlijk bezitten?
Relatiemanagement;
Strategisch;
Communicatief
Organisatorisch;
Coördinerend;
Analytisch.
Welke taken horen bij een Facility Manager binnen een community?
Het is belangrijk dat de initiator ook de leiding neemt in het organiseren van de activiteiten / events. Als facility manager ben jij hierin de gesprekspartner. Jij gaat over de financiën en hebt uiteindelijk het eindoordeel of de activiteit of het event kan doorgaan. Echter zodra het plan is goedgekeurd, is het de bedoeling dat community leider het gaat organiseren en uitvoeren. Jij bent als Facility Manager alleen een facilitator die het traject begeleid en assisteert waar nodig.
Wat zijn de voordelen van een community voor de FM’er?
Zelforganiserend - De community organiseert hun gewenste activiteiten/events. Dit betekent dat zij zelf hier de regie over hebben zonder enige bemoeienis vanuit een management team die denken dat deze activiteit geschikt is voor hem/haar medewerkers.
Betrokkenheid - werknemers komen sneller met suggesties om de organisatie te verbeteren op diverse vlakken, waaronder bijvoorbeeld de fysieke werkomgeving.
Loyaliteit - Werknemers voelen zich verbonden met het bedrijf en zijn daardoor loyaal richting de werkgever.
Hospitality - Door het gevoel van community groeit de behulpzaamheid onder werknemers en voelen werknemers zich gezien en gekend.
Faciliterend - Jij hoeft alleen nog maar faciliterend op te treden, je community bepaalt zelf wat zij nodig hebben.
Wat is het nadeel voor de FM’er:
Tijdrovend - Het kost in het begin veel tijd om de communities op te zetten en te regisseren.
Investeren - Bij de opstartfase zal je veel moeten investeren in communities voordat het geld gaat opleveren.
Kortom het bouwen van communities in jouw organisatie is van groot belang voor het creëren van loyaliteit, eigenaarschap en vertrouwen in uw organisatie. Daarnaast voelen de medewerkers zich tot elkaar verbonden en voelen zij zich op hun gemak binnen uw bedrijf. Het vergt veel tijd en energie om de communities in kaart te brengen binnen uw organisatie maar op een lange termijn werpt het zijn vruchten zeker af. Daarom zeggen wij ja tegen communities zeker nu in deze barre covid-tijden!
Comments